Digital bogføring er nu lovpligtig

Vedtaget: Bogføringslov med krav om 100% digitalt bogholderi

I marts skrev vi ud om hovedpunkterne i den kommende lov om digital bogføring.

Nu er loven vedtaget, og træder i kraft den 1/7 2022.

Dog bliver kravet til virksomhederne om digital bogføring og digital opbevaring af bilag indført gradvist. Det vil tidligst gælde fra 1/1 2024.

Vigtigste punkter:

  • Krav til alle virksomheder om digital bogføring i system godkendt af Erhvervsstyrelsen
  • Krav til alle virksomheder om digitalisering af, og digital opbevaring af samtlige bilag
  • Erhvervsstyrelsen kommer senere med mere konkrete og detaljerede regler og krav – de er ikke klar endnu
  • Vi ved, hvilke bogføringssystemer og løsninger til digitale bilag, der allerede nu er godkendt af Erhvervsstyrelsen

Bliv klar i tide

Selv om du har det mest moderne ERP system, og selv om du er hostet i skyen, er det ikke sikkert, at du har fået indarbejdet komplet digitalisering af samtlige bilag – altså nul ringbind og papir. Der vil også være krav til, hvordan du digitaliserer.
Digitaliseringen kræver nogle konkrete værktøjer og systemer, og det kræver nye arbejdsgange. Hvis ikke du har 100% digitaliseret bogføring nu, er det vores anbefaling at I hurtigst muligt går i gang med at indføre det.

Bruger din virksomhed stadig økonomisystemerne C5 eller XAL, er det et godt tidspunkt at overveje, om du vil gå i gang med alle de nye digitaliseringskrav i dit gamle system? Eller om det nu er på tide at skifte til Microsoft Dynamics 365 Business Central, hvor det er væsentlig nemmere og billigere at blive 100% digital med jeres bogføring.

Selv med Business Central får du brug for ekstra apps til at håndtere digitale bilag. ADDvision anbefaler flere forskellige løsninger:

  • Continia, som du kan bruge sammen med Business Central,  Dynamics NAV og Navision
  • Faktura-boks, som du kan bruge sammen med Business Central, NAV (og også C5 og XAL)
  • Rillion, som du kan bruge sammen med Business Central, Dynamics NAV (og også C5 og XAL)

Hvad sker der, hvis I ikke er klar i tide?

Der er 2 ting omkring jeres økonomisystem/IT i lovforslaget, der kræver handling, hvis ikke I allerede lever op til kravene i dag:

  • En virksomhed skal registrere alle transaktioner og opbevare registreringer og bilag i et digitalt bogføringssystem.
  • Al regnskabsmateriale (og en sikkerhedskopi) skal opbevares digitalt i skyen hos en udbyder eller 3. part i mindst fem år

Hvis en virksomhed ikke lever op til de nye regler, er der nu mulighed for store bøder. Erhvervsstyrelsen får mulighed for at få regnskabsmaterialet udleveret samt inddrage revisor. Hvis en virksomhed har fravalgt revision eller ikke har indsendt den første årsrapport, kan Erhvervsstyrelsen lave en risikobaseret bogføringskontrol.

Du kan læse hele lovforslaget her

Tag et online møde med ADDvision og find ud af, hvordan du nemmest og hurtigst kommer til at opfylde lovkravene.

Book et teams-møde med os, direkte i Senior Løsningsarkitekt – ERP,  Per Steen Jensens kalender. Tryk på knappen og vælg dit tidspunkt. Eller ring tlf. 20855484/skriv til psj@addvision.dk for at aftale et fysisk møde.

På mødet afklarer vi jeres konkrete situation og foreslår hvilke programmer, værktøjer og løsninger, der sikrer, at I opfylder lovkravene. Mødet er naturligvis gratis.

På den positive side – du kommer til at tjene på det

Måske klapper du ikke i hænderne ved udsigten til de nye krav. Men – når din virksomhed får digitaliseret og automatiseret bogføringsprocesserne, vil du spare tid og penge. Vi har udarbejdet et værktøj til at fortælle dig, hvor meget, du kan forvente at spare … før du går i gang.

Vi er fusioneret!

Vi er fusioneret!

ADDvision er de mellemstore virksomheders foretrukne partner – en IT One Stop Shop med nærvær og menneskelighed.

læs mere