Skift til Business Central forenklede
ekspansionen til USA

 

 

IRON FORTRESS – 2024

Danske IronFortress er en af verdens førende LARP-virksomheder og har for nylig udvidet virksomheden med et datterselskab i Kentucky i USA for at imødekomme efterspørgslen fra ivrige forhandlere og kunder. Med konstant vækst og støt stigende antal varenumre holdt C5-løsningen virksomheden tilbage, og skiftet til Business Central blev en nødvendighed.

 

ERP og Cloud

Brian Holte, Inventory Inquisitor & ERP Manager (ikke en titel, man ofte støder på), fortæller:

“Vi havde en C5-løsning med håndscannere og barcode-system. På mange måder virkede det godt, men løsningen var blevet en generel forhindring for virksomhedens vækst. Vores problem var, at pladsen i C5 var for trang. Vi måtte konstant komprimere data, vi savnede mange features, og vi følte os låst i dagligdagen. ERP-løsningen var også langsom, fordi der var for lidt plads. Systemet var ikke omstillingsparat, og passede ikke til fremtiden. Det var et problem, der skulle løses.

Når man alligevel skal ud i så omfattende et projekt, som skift af ERP-system er, skal løsningen holde langt ud i fremtiden. Derfor valgte vi Business Central, og vi valgte at flytte vores ERP-løsning i skyen. ”

Fuld gennemsigtighed for vores team

“Umiddelbart har både Business Central og cloud-løsningen været en succes, og har givet os en masse muligheder i forhold til vores nye datterselskab i USA. Jeg kan hjælpe dem, mens jeg sidder i Danmark, og der er fuld gennemsigtighed for hele vores team. Det passer godt til den måde, arbejdspladsen har udviklet sig de seneste år – at det er problemfrit at samarbejde på tværs af grænser. At man ikke altid behøver møde op fysisk, når arbejdet skal udføres. ”

 

Tilretninger og automatiseringer, der matcher vores måde at arbejde på

“Man skal være klar over, at et skift af ERP giver nogle omstillingsudfordringer. Vi skulle finde en ny måde at arbejde på. Business Central er virkelig nemt på nogle måder – men også lidt firkantet på andre. Eksempelvis har jeg været glad for datavedligeholdelsesværktøjet Rapid, der har forenklet vores administration, og i USA har vi en extension, der hedder AvalaraTax, som gør os compliant med amerikansk regnskabs- og selskabspraksis. 

Som helhed har det været nemt at sætte sig ind i Business Central fra scratch – og det skulle jeg. For 2 år siden vidste jeg ingenting om systemet, og nu er jeg superbruger, der kan hjælpe mine kolleger i USA og Danmark.

Til gengæld har vi været nødt til at lave tilretninger i Business Central i forhold til vores arbejde og vores behov. Business Central er relativt rolle-baseret i standardprocesserne, hvor vi her i IronFortress som medarbejdere sagtens kan favne mange forskellige typer af opgaver. Vi har løst det ved at få automatiseret flere af vores processer, sådan fx at én person kan sætte hele processen i gang med ét klik, fra registrering af et salg, til der lander konkret info i håndscannerne på lageret.

Udfordringen er opstået, når vi har haft specifikke krav til Business Central, der ikke ligger i standardløsningen. Det er ikke nemt at ændre, ikke helt plug n play. Dér skal man bruge en partner, der kan programmere i overensstemmelse med ens særlige behov, så vi brugte ADDvision til eksempelvis at lave vores automatiserede processer.”

 

ERP-skift kræver stærkt samarbejde og en partner, der kender én

“Vi kendte ADDvision fra vi havde C5, lagersystemet og scannere, og vi havde allerede et godt samarbejde. Selvom der er et meget stort antal udbydere af Business Central, valgte vi derfor afgjort at køre videre. Vi havde behov for at samarbejde med nogen, der kendte os. Når man skal igennem en periode, hvor mange skal lære nyt og få kendskab til et program, som er centralt i arbejdet, så kan det virkelig være et problem, hvis ikke man har en god connection – eller skal skabe en ny. Det blev meget nemmere og behageligere at gå igennem projektet sammen med nogen, der kendte os godt,” afslutter Brian Holte.

Vil du læse mere om vores andre cases?