Skift til Business Central forenklede
ekspansionen til USA
IRON FORTRESS – 2024
Danske IronFortress er en af verdens førende LARP-virksomheder og har for nylig udvidet virksomheden med et datterselskab i Kentucky i USA for at imødekomme efterspørgslen fra ivrige forhandlere og kunder. Med konstant vækst og støt stigende antal varenumre holdt C5-løsningen virksomheden tilbage, og skiftet til Business Central blev en nødvendighed.
ERP og Cloud
Brian Holte, Inventory Inquisitor & ERP Manager (ikke en titel, man ofte støder på), fortæller:
“Vi havde en C5-løsning med håndscannere og barcode-system. På mange måder virkede det godt, men løsningen var blevet en generel forhindring for virksomhedens vækst. Vores problem var, at pladsen i C5 var for trang. Vi måtte konstant komprimere data, vi savnede mange features, og vi følte os låst i dagligdagen. ERP-løsningen var også langsom, fordi der var for lidt plads. Systemet var ikke omstillingsparat, og passede ikke til fremtiden. Det var et problem, der skulle løses.
Når man alligevel skal ud i så omfattende et projekt, som skift af ERP-system er, skal løsningen holde langt ud i fremtiden. Derfor valgte vi Business Central, og vi valgte at flytte vores ERP-løsning i skyen. ”
Tilretninger og automatiseringer, der matcher vores måde at arbejde på
“Man skal være klar over, at et skift af ERP giver nogle omstillingsudfordringer. Vi skulle finde en ny måde at arbejde på. Business Central er virkelig nemt på nogle måder – men også lidt firkantet på andre. Eksempelvis har jeg været glad for datavedligeholdelsesværktøjet Rapid, der har forenklet vores administration, og i USA har vi en extension, der hedder AvalaraTax, som gør os compliant med amerikansk regnskabs- og selskabspraksis.
Som helhed har det været nemt at sætte sig ind i Business Central fra scratch – og det skulle jeg. For 2 år siden vidste jeg ingenting om systemet, og nu er jeg superbruger, der kan hjælpe mine kolleger i USA og Danmark.
Til gengæld har vi været nødt til at lave tilretninger i Business Central i forhold til vores arbejde og vores behov. Business Central er relativt rolle-baseret i standardprocesserne, hvor vi her i IronFortress som medarbejdere sagtens kan favne mange forskellige typer af opgaver. Vi har løst det ved at få automatiseret flere af vores processer, sådan fx at én person kan sætte hele processen i gang med ét klik, fra registrering af et salg, til der lander konkret info i håndscannerne på lageret.
Udfordringen er opstået, når vi har haft specifikke krav til Business Central, der ikke ligger i standardløsningen. Det er ikke nemt at ændre, ikke helt plug n play. Dér skal man bruge en partner, der kan programmere i overensstemmelse med ens særlige behov, så vi brugte ADDvision til eksempelvis at lave vores automatiserede processer.”