Struktureret og professionelt samarbejde om forretningskritisk lageroptimering hos
Insight Cosmetics Group.
Insight Cosmetics
Insight Cosmetics Group Europe procesoptimerede lageret med WMS for at understøtte strategisk vækst.
Insight Cosmetics er Nordens største leverandør af negleteknologiske produkter og servicerer over 11.000 neglesaloner og skønhedsklinikker i hele Skandinavien og Nordeuropa. Hovedkvarteret ligger i Danmark, og virksomheden har datterselskaber i Sverige, Norge, Tyskland og Østrig.
“Vores procesoptimering er en succes. Arbejdsgange, indscanning af varer, fejlminimering, rullende status, varemodtagelsen, intern genopfyldning. Lageret fungerer helt enkelt mere effektivt.”
Nis Juhl Lorenzen, CEO, Insight Cosmetics Group Europe.
Målet: så effektivt som muligt
I dag kører Insight med en stregkode/WMS-løsning, der er fuldt integreret med ERP-løsningen og hvor processerne i høj grad er automatiserede.
”Hele vores centrale lagerhåndtering er bygget op om stregkode/WMS-løsningen. Det har været det primære mål for os at få det så effektivt som muligt. Nu fungerer det sådan, at vores kunder fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Østrig, Schweiz, og andre lande i Europa, bestiller varer gennem vores BtB web shop.
Derfra kører hele flowet automatisk, fra kreditcheck til at varerne er gjort klar til at plukke og pakke,” forklarer Peter Gramkow, CFO i Insight Cosmetics Group Europe.
Automatisering, scannerruter – og masser af information til virksomhedsstyring
”På lageret kører vi med håndscannere og vi er faktisk pænt meget automatiserede – for alt går igennem scanneren til systemet. Fra varen ankommer fra producenten og skal modtages, og undervejs, hvis der er mangler eller defekter. Det rapporteres via scanneren direkte ind i systemet,” fortsætter Peter Gramkow.
Insight Cosmetics Group Europes lager er inddelt i bulk-lageret – hvor varerne står i større pakker – og et lager, hvor alle varerne står klar til pluk. Scannerne og systemet holder også øje med Replenish, altså genopfyldning, varebestilling og optimering. Scannerne monitorerer, når der begynder at være småt på hylderne ved plukruterne, og så får Insight Cosmetics Group Europe fyldt op fra bulklageret med et afpasset antal varer.
”Vi laver med jævne mellemrum lageroptimering, hvor vi lader scannere og systemet hjælpe os med at finde ud af, at visse varer skal flyttes, så vi får mere optimale plukruter til lagermedarbejderne. Det er en løbende proces, så vi hele tiden gør det nemt og effektivt,” forklarer Peter Gramkow.
”Det seneste projekt, jeg har haft i gang, er at få styr på, HVAD der ligger i de enkelte pakker til kunden, når der er mere end én pakke. Når kunden eksempelvis modtager en palle med 5 pakker, så er det jo en enorm fordel for dem – og os – at vide, at i pakke 1 ligger disse varer, i pakke 2 ligger nogle andre varer osv. Det system fungerer nu hos os,” siger Peter Gramkow tilfreds.
Den store udfordring – for alle
”Indkøbsmængder. Det handler om indkøbsmængder. Den store udfordring hos enhver handelsvirksomhed er – ligesom med mode – at vide, HVAD der kommer til at sælge. Og så have varerne i de rigtige mængder.” slår Nis Juhl Lorenzen fast.
”Typisk er det naturligvis indkøb og marketing med Mina i spidsen, (Mina Zarrehparwar Lorenzen, stifter og indehaver), der har fingeren på pulsen. Hun bliver støttet i beslutningerne af historikken og systemet, i forhold til mængder af indkøb af de mange forskellige varer og varianter.
Det er dér, hvor jeg synes, at ADDvision er gode til at komme med nogle systemer, der understøtter vores forretning. Vi kan sige: det er dét her, vi gerne vil have, og ADDvision svarer: Ja, så bygger vi den løsning – dét har vi prøvet før. De sørger også for nødvendig hardware, tager os igennem testforløb, og følger hele opgaven til dørs.
De er en god sparringspartner for os. Det er fedt med en virksomhed og nogle folk, der har en større berøringsflade hvad angår SCM, WMS og IT og dermed kan foreslå os ting, vi ikke selv lige havde tænkt over,” siger Nis Juhl Lorenzen.