SKARP PÅ KNIVE, SKARP PÅ MAD – SKARP PÅ VIRKSOMHEDSDRIFT

H.W. Larsen

H.W. Larsen er et ikon og Danmarks bedste leverandør af udstyr til restaurationsbranchen og private køkkenentusiaster – og desuden en klassisk familievirksomhed, der er etableret i 1934 og har udøvet forbilledligt købmandskab lige siden. Der er en grund til, at den originale butik i Kødbyen summer af professionelle og amatørkokke, der får slebet knivene og plukker gedigent udstyr fra hylderne. Med over 50.000 varenumre, der sælges både i Danmark og i Europa, er den bagvedliggende maskine nødt til at køre lige så glat og effektivt som et gourmetkøkken.

ADDvision er stolte over at have hjulpet H.W. Larsen med alt, hvad der vedrører IT, ERP og online lagerstyring i over 13 år. Det er den slags langvarige relationer, vi ønsker at have til samtlige vores kunder. Og det er historien om, hvordan man samarbejder om at udvikle en virksomhed, så den vokser hurtigt, udnytter teknologien – og bevarer sin personlighed.

Bo Larsen, ejer af og direktør i H.W. Larsen, fortæller:
”Det var såmænd ikke en speciel situation eller udfordring, der satte gang i vores samarbejde med ADDvision. Vi havde blot – for de mange år siden – flere leverandører, hvor ingen af dem kunne hjælpe os ordentligt. Derfor skiftede vi så til ADDvision, som vi havde hørt godt om, og jeg kan jo kun sige, at vi er blevet hængende. Nu laver de stort set alt på IT-området for os. Lige fra hjælp med servere og hardware til C5. C5 er omdrejningspunktet i virksomheden, og det kræver en ekspert at få det rigtige ud af systemet i forhold til vores behov.”

Automatisering med personligt touch

Alle de grene af virksomheden kan køres og bliver kørt i C5, som er blevet struktureret, så løsningen passer præcis til H.W. Larsens måde at drive forretning på.
Lageret er meget omfattende med over 50.000 varenumre. Det skal levere til H.W. Larsens egen web shop, 3 store internationale webportaler, butikken i Kødbyen og Outlet-butikken i Brøndby samt en butik i Spanien. Det kræver et enormt og præcist overblik at sikre, at den rigtige mængde varer – ikke for meget, ikke for lidt – bestilles hjem, så det kan leveres rettidigt. Derfor er ADDvisions lagerstyringsløsning til H.W. Larsen udvidet med håndscannere og stregkodeløsning, med fragthåndtering, og med en stor grad af automatisering og prognosticering.
Dog er det ikke alt, der kan automatiseres. I denne – og sikkert mange andre brancher – er der til nogen opgaver brug for det personlige touch. Mange udenlandske leverandører holder af at opleve et menneske, de kender i røret, når de skal tage imod en bestilling på nye varer. Faktisk bliver varerne kun sendt, hvis de har hørt fra én, de kender, på den måde, de plejer. Derfor er fx visse prognoser og forudsigelser forbundet, ikke med en automatisk bestilling, men med en notifikation om lige at ringe til Pierre i Frankrig. Sådan kan man vælge at opbygge sit system – så det både udnytter fremtidens teknologier og tilgodeser de nære behov.

“Årsagen til den kontinuerlige relation mellem os og ADDvision er en kombination af ekspertise og godt samarbejde. De ved, hvad de har med at gøre teknologisk, de kender vores virksomhed, og de er fremtidsorienterede. Overblik og indblik opstår, når ledelse og IT-partner ikke blot er kunde og leverandør, men samarbejder mod samme mål over tid.”

Vil du læse mere om vores andre cases?